Egészség: Ezzel az étrenddel védhetjük a memóriánkat

Szeretettel köszöntelek a Egészség Klubban!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, és máris hozzáférhetsz az érdekfeszítő tartalmakhoz, amik egészségünk megőrzése érdekében fogantak. Itt beszélgethetsz a többiekkel, írhatsz blogot és fórumozhatsz. Csak bátran!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3746 fő
  • Képek - 753 db
  • Videók - 636 db
  • Blogbejegyzések - 1235 db
  • Fórumtémák - 115 db
  • Linkek - 2682 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Egészség Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészség Klubban!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, és máris hozzáférhetsz az érdekfeszítő tartalmakhoz, amik egészségünk megőrzése érdekében fogantak. Itt beszélgethetsz a többiekkel, írhatsz blogot és fórumozhatsz. Csak bátran!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3746 fő
  • Képek - 753 db
  • Videók - 636 db
  • Blogbejegyzések - 1235 db
  • Fórumtémák - 115 db
  • Linkek - 2682 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Egészség Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészség Klubban!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, és máris hozzáférhetsz az érdekfeszítő tartalmakhoz, amik egészségünk megőrzése érdekében fogantak. Itt beszélgethetsz a többiekkel, írhatsz blogot és fórumozhatsz. Csak bátran!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3746 fő
  • Képek - 753 db
  • Videók - 636 db
  • Blogbejegyzések - 1235 db
  • Fórumtémák - 115 db
  • Linkek - 2682 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Egészség Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészség Klubban!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, és máris hozzáférhetsz az érdekfeszítő tartalmakhoz, amik egészségünk megőrzése érdekében fogantak. Itt beszélgethetsz a többiekkel, írhatsz blogot és fórumozhatsz. Csak bátran!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3746 fő
  • Képek - 753 db
  • Videók - 636 db
  • Blogbejegyzések - 1235 db
  • Fórumtémák - 115 db
  • Linkek - 2682 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Egészség Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

A demencia, azaz az időskori elbutulás gyakorisága világszerte emelkedik, és hátterében gyakran állhat az Alzheimer-kór. Az időskori elbutulás okait ugyan sokszor nem ismerik, de az életmóddal, ezen belül pedig a táplálkozás tudatos formálásával sokat lehet tenni ellene.

A demencia előfordulásának gyakorisága csökkenthető, ha megelőzik a cukorbetegséget vagy megfelelően kezelik azt. Emellett segít a hipertónia, azaz a magas vérnyomás elfogadható értékre (140/90 Hgmm) csökkentése és a dohányzás elhagyása – erre Martin Prince, a londoni King’s College professzora hívta fel a figyelmet a Nemzetközi Alzheimer Társaság legutóbbi jelentésében

 

A professzor tanulmányában arra is rámutat, hogy az Alzheimer-kór és a demencia kisebb eséllyel jelentkezik azoknál, akik vigyáztak az agyuk egészségére. Graham Stokes professzor, a Bupa (angol gyökerű nemzetközi egészségügyi hálózat) demenciaközpontjának vezetője szerint mindez elérhető az agy aktívan tartásával, rendszeres tornáztatásával, egészséges étkezéssel és a sporttal is.

Memóriavédő étrend

Az emberi szervezet által felhasznált energia 20-25 százalékát az agy veszi igénybe, és – a súlyos éhezést kivéve – csak a vérben lévő cukrot tudja hasznosítani, más tápanyagot nem. Ezért kiemelten fontos, hogy az étrend elegendő szénhidrátot is, főként keményítőt (például lisztből készült termékeket, burgonyát) is tartalmazzon. Ezeknek összességükben a napi energiaszükséglet 50-55 százalékát kell kitenniük.

Közismert tény, hogy a vércukorszint hatással van a hangulatra és a szellemi teljesítményre is, egy közelmúltban végzett vizsgálat pedig kimutatta azt is, hogy a szénhidrátfelvétel fizikai aktivitás során is képes fokozni az éberséget és javítani a hangulatot.

Sajnálatos rizikó

Az étrend összetétele és az agyi funkciók, valamint a kognitív teljesítmény közötti összefüggéseket már több alkalommal is vizsgálták. Ezek alapján a Táplálkozás–Életmód–Testmozgás (TÉT) Platform tudományos tanácsadói arra hívják föl a figyelmet, hogy a krónikus megbetegedések, mint például a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri problémák, a hipertónia, a középkorúak elhízása, a dohányzás bizonyítottan rizikófaktort jelentenek a demencia kialakulásának szempontjából. Ezzel szemben a kiegyensúlyozott táplálkozás, ezen belül a fehérjék, zsírok, azaz inkább növényi olajok, szénhidrátok kívánatos arányú felvétele, a bőséges vitamin és ásványi anyag ellátottság, a rendszeres testmozgás és szellemi aktivitás javíthatja a kognitív teljesítményt.

A mediterrán étrend – sok növényi alapú fogás, köztük salátafélék és gyümölcsök, kevés sovány hús, több hal, nem zsíros tej és tejtermékek, teljes kiőrlésű gabonafélék, az ételkészítéshez növényi olajok használata – kifejezetten segíti a demencia megelőzését.

Az okot még keresik

A szakértők szerint ennek hátterében két – egyelőre még nem bizonyított – elmélet áll. Elképzelhető, hogy az agyban lévő inzulinreceptorok fejtenek ki ilyen hatást, vagy maga a vércukorszint-emelkedés módosítja az agy glükózfelvételét. A legvalószínűbb azonban az, hogy több, esetleg még nem ismert ok is állhat a táplálék komplex memóriajavító tulajdonságának hátterében.

Az agynak tehát szénhidrátra van szüksége ahhoz, hogy jól működhessen, hiányában pedig komolyabb problémák is jelentkeznek. Rövid távon például fejfájás, koncentrációs zavar, idegesség, feszültség és szédülés jelentkezhet, hosszabb távon pedig jelentősen növelheti a demencia bekövetkeztének esélyét azáltal, hogy az agy nem jut megfelelő mennyiségű cukorhoz a vérkeringésből. Nem kívánatos azonban a szükségesnél több szénhidrát, elsősorban cukor rendszeres fogyasztása sem, mivel ez a szabályozó mechanizmusok kimerüléséhez és ezzel együtt az agyi tevékenység sérüléséhez is vezethet.

 

Forrás:http://www.szimpatika.hu

Címkék: táplálkozás étrend

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu