Egészség: Igazság a vitaminokról és étrend-kiegészítőkről

Szeretettel köszöntelek a Egészség Klubban!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, és máris hozzáférhetsz az érdekfeszítő tartalmakhoz, amik egészségünk megőrzése érdekében fogantak. Itt beszélgethetsz a többiekkel, írhatsz blogot és fórumozhatsz. Csak bátran!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3751 fő
  • Képek - 752 db
  • Videók - 636 db
  • Blogbejegyzések - 1257 db
  • Fórumtémák - 116 db
  • Linkek - 2745 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Egészség Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészség Klubban!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, és máris hozzáférhetsz az érdekfeszítő tartalmakhoz, amik egészségünk megőrzése érdekében fogantak. Itt beszélgethetsz a többiekkel, írhatsz blogot és fórumozhatsz. Csak bátran!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3751 fő
  • Képek - 752 db
  • Videók - 636 db
  • Blogbejegyzések - 1257 db
  • Fórumtémák - 116 db
  • Linkek - 2745 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Egészség Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészség Klubban!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, és máris hozzáférhetsz az érdekfeszítő tartalmakhoz, amik egészségünk megőrzése érdekében fogantak. Itt beszélgethetsz a többiekkel, írhatsz blogot és fórumozhatsz. Csak bátran!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3751 fő
  • Képek - 752 db
  • Videók - 636 db
  • Blogbejegyzések - 1257 db
  • Fórumtémák - 116 db
  • Linkek - 2745 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Egészség Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészség Klubban!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, és máris hozzáférhetsz az érdekfeszítő tartalmakhoz, amik egészségünk megőrzése érdekében fogantak. Itt beszélgethetsz a többiekkel, írhatsz blogot és fórumozhatsz. Csak bátran!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3751 fő
  • Képek - 752 db
  • Videók - 636 db
  • Blogbejegyzések - 1257 db
  • Fórumtémák - 116 db
  • Linkek - 2745 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Egészség Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

 Hazánkban 10 ezernél is több étrend-kiegészítő érhető el a bolti forgalomban. Mégis, a mai napig kevesen tudják, mi fán teremnek ezek a szerek, és melyiket érdemes vagy nem ajánlott fogyasztani egyáltalán.
Kérjük dietetikus, szakorvos segítségét

A szakemberek jókora hányada megegyezik abban az alapvetésben, hogy kiegyensúlyozott, körültekintő és változatos táplálkozás esetén nincs szükség extra vitaminbevitelre vagy táplálék-kiegészítőkre. Tegyük gyorsan hozzá, hogy a rendszeres, intenzív testmozgás, vagy hosszan tartó stresszes életmód igényli az extra vitamin, ásványi anyag és nyomelem bevitelét a szervezetbe.

A legjobb megoldás erre a több zöldség és gyümölcs fogyasztása. Ilyen esetben azt tanácsoljuk: dietetikus segítségével alakítsuk át az étrendet, illetve egy-egy étrend-kiegészítő használatát megelőzően kérjük ki szakorvos, dietetikus véleményét.

Vízben és zsírban oldódó

A vitaminpótlás szabályaira hívja fel a figyelmet Lada Szilvia, dietetikus az Aranyklinika táplálkozástudományi szakértője: az étrend-kiegészítők használata esetén – legyen szó akár multivitaminról, egy-két vitamintípusról vagy bármilyen nyomelem extra fogyasztásáról – oda kell figyelni az ajánlott napi mennyiség betartására. Ugyanis a vízben oldódó vitaminok, mint a B-komplexet, a C- és P-vitaminokat a szervezet nem képes raktározni, ezért túladagolva könnyedén távoznak a szervezetből vizeléskor, de a zsírban oldódó vitaminok túlzott fogyasztása okozhat problémákat.

Az A-, D-, E-, és K-vitaminok esetében az ajánlott napi mennyiségnél nem szabad többet beszedni. Ezen vitaminokat a szervezet raktározni tudja főképp a zsírszövetben és a májban, éppen ezért normál, egészséges táplálkozás esetén nem szükséges a napi pótlásuk, máskülönben fennáll a túladagolás veszélye.

Túladagolása és hiánya

 

Az A-vitamin hiánya farkasvakságot szaruhártya-kötőhártya elváltozásra, illetve légúti- légzőrendszeri megbetegedésekre okoz, növeli a fertőzések kialakulásnak esélyét. Túladagolása mérgezéses tüneteket okoz: hányáshoz, hasmenéshez, homályos látáshoz és zavart idegállapothoz vezethet. 

A D-vitamin hiányában angolkór alakul ki, amely a csontok súlyos deformálódásával jár. Túladagolva viszont hiperkalcémia, izületi fájdalmak, étvágytalanság,vesekő alakulhat ki, és növeli az érelmeszesedés kockázatát kockázatát is. Az E vitamin fontos a szervezet számára a rákmegelőző hatása miatt. Mérsékelt hiánya nem okoz tüneteket, kiegyensúlyozott táplálkozás esetén nem fordul elő. Az E-vitamin hiánya 2 éves kor alatti gyermeknél átlagnál gyengébb in-reflex, idegkárosodással járhat, felnőtteknél, vérszegénység, izom-és idegsorvadáshoz vezethet. E-vitamin hosszan tartó hiánya akár meddőséget is okozhat.

Túladagolva viszont emésztési problémákat, kettős látást, fáradtságot és izomgyengeséget okozhat. Túlzott E vitamin bevitel csökkenti az A,D, K vitamin felszívódását. A túl kevés K-vitamin véres vizeletet, orrvérzést és csontritkulást is eredményezhet. Túladagolása nem jár mérgezési tünetekkel, de májkárosodást okozhat ezáltal a gyógyszerek hatását semlegesítheti.

Elsődleges és másodlagos hiány

A szervezet vitaminszükségletét nagyon sok tényező befolyásolja: kor, nem, fizikai állapot, életvitel, betegségek, fertőzések, táplálkozási szokások. A vitaminhiány általában táplálkozási okra vezethető vissza, ilyenkor elsődleges hiányról beszélünk, mivel a táplálékkal bekerülő vitaminmennyiség nem fedezi a szükségletet. Másodlagos hiány akkor jelentkezik ha az emésztőrendszerbe kerülő vagy ott termelődő B12-, K-vitamin nem képes felszívódni.

A 2009-es OTÁP országos felmérés alapján a felnőtt lakosság csaknem kétharmad túlsúlyos, alacsony a kálcium bevitel, a foszfor bevitel az ajánlott kétszerese, a nők vas, réz és cink bevitele elégtelen. Továbbá vizsgálatok igazolják, hogy a D-vitamin bevitele is elmarad az ajánlottól.

Amikor a vitamint pótolni kell

Tartós éhezés, nem megfelelő mennyiségű vagy minőségű esetén, koplalás vagy eltúlzott diéta illetve fogyókúra esetén javasolt a vitamin pótlása. Továbbá egyéb betegségek mint az emésztési- vagy felszívódási zavaroknál esetleg egy hosszan tartó gyógyszeres kezeléskor. Ilyen esetben mindenképp kérjük ki szakember véleményét!

Forrás: http://www.delmagyar.hu/

Címkék: multivitamin pharma vitaminpótlás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu