Egészség: Porckorong-kopás és C-vitamin

Szeretettel köszöntelek a Egészség Klubban!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, és máris hozzáférhetsz az érdekfeszítő tartalmakhoz, amik egészségünk megőrzése érdekében fogantak. Itt beszélgethetsz a többiekkel, írhatsz blogot és fórumozhatsz. Csak bátran!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3751 fő
  • Képek - 752 db
  • Videók - 636 db
  • Blogbejegyzések - 1257 db
  • Fórumtémák - 116 db
  • Linkek - 2745 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Egészség Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészség Klubban!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, és máris hozzáférhetsz az érdekfeszítő tartalmakhoz, amik egészségünk megőrzése érdekében fogantak. Itt beszélgethetsz a többiekkel, írhatsz blogot és fórumozhatsz. Csak bátran!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3751 fő
  • Képek - 752 db
  • Videók - 636 db
  • Blogbejegyzések - 1257 db
  • Fórumtémák - 116 db
  • Linkek - 2745 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Egészség Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészség Klubban!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, és máris hozzáférhetsz az érdekfeszítő tartalmakhoz, amik egészségünk megőrzése érdekében fogantak. Itt beszélgethetsz a többiekkel, írhatsz blogot és fórumozhatsz. Csak bátran!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3751 fő
  • Képek - 752 db
  • Videók - 636 db
  • Blogbejegyzések - 1257 db
  • Fórumtémák - 116 db
  • Linkek - 2745 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Egészség Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Egészség Klubban!

Csatlakozz te is közösségünkhöz, és máris hozzáférhetsz az érdekfeszítő tartalmakhoz, amik egészségünk megőrzése érdekében fogantak. Itt beszélgethetsz a többiekkel, írhatsz blogot és fórumozhatsz. Csak bátran!

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3751 fő
  • Képek - 752 db
  • Videók - 636 db
  • Blogbejegyzések - 1257 db
  • Fórumtémák - 116 db
  • Linkek - 2745 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Egészség Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

A C-vitamin – amelynek felfedezése a magyar származású Nobel-díjas Dr. Szentgyörgyi Albert orvosprofesszor nevéhez köthető – az emberi szervezetre kifejtett sokrétű jótékony hatása, az egészségünk fenntartása érdekében már évtizedek óta vitán felül áll.

A C-vitamin fontos szerepet tölt be rosszindulatú daganatos betegségek megelőzésében, csökkenti a vérrögképződést, mérsékli az allergiát okozó anyagok hatását. A különböző vírusos és bakteriális fertőzésekben, valamint a nátha megelőzésében is kiemelkedő jelentőségű, védelmet nyújt a gyakori szembetegség a szürke hályog és a fogíny betegségekkel szemben, immunrendszerünk normális működéséhez és az erek rugalmasságának megőrzéséhez, és még sorolhatnám a szervezetünkre kifejtett számos pozitív hatását.

De tudják-e az olvasóink, hogy a C-vitamin hiány egy lényeges tényezője lehet a porckorong korral járó kopásos megbetegedéseinek?

 

A porckorong egy heterogén morfológiájú struktúra, s mind a külső rostos gyűrűrétege, mind a belső gél állapotú magja nagy mennyiségű kollagént tartalmaz (ami egy különleges fehérje molekula), és ez adja a porckorong rugalmasságát. 

 

A C-vitaminnak a kollagén képződésében kitüntetett szerepe van.

A Kansasi Egyetem (USA) Ökológiai és biológiai tanszéke egy tanulmányban (Val H. Smith: Vitamin C deficiency is an under-diagnosed contributor to degenerative disc disease in the elderly) vizsgálta a szérum C-vitaminszint (aszkorbinsav) és az ágyéki porckorongkopás öregedéssel összefüggő változásait. Feltételezésük volt, hogy a C-vitaminhiány előidézője lehet a porckorong kopásos megbetegedésének az idős embereknél.

A porckorong patofiziológiája (kórfolyamata) évek óta a kutatás homlokterében áll, de a korral járó elváltozások etiológiája még ma sem teljesen tisztázott. Bizonyos rizikófaktorok – lásd előző cikkeinkben: „A gerincbetegségekről általánosságban”, és „A prognosztizáló rizikófaktorok jelentősége a derékfájdalomban”– eltérő mértékben játszanak szerepet a porckorong degenerációban.

A 270 főt vizsgáló tanulmány - melynek alanyai 51-86 évesek voltak – igazolta azt a korábbi hipotézist, hogy a C-vitamin hiány kiemelkedő jelentőségű a porckorong degeneráció folyamatában. Az idősödő populációban az aszkorbinsav szintje lényegesen alacsonyabb volt, mint a fiatalabb korosztályban, mely összefüggésbe hozható a korral járó csökkent tápanyag bevitellel és a felszívódási problémákkal.

Mivel a C-vitamin egy alapvető tápanyag a kollagén bioszintézisében, ezért a C-vitamin hiánya egyik kulcstényezője lehet a porckorong kopásos (degeneráció) megbetegedéseinek. A C hypovitaminosis gátolja a kollagén szintézisét, és így a porckorong strukturális stabilitását.

 

Ne is dohányozzunk!

Igen fontos része a tanulmánynak az a megállapítás is, hogy a dohányzás erőteljesen csökkenti a szérum aszkorbinsav koncentrációját, és az aktív dohányosoknak 25%-kal kisebb az áramló aszkorbinsav koncentrációjuk, mint a nem dohányosoknak.

A fenti megfigyelés alapján azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a szérum aszkorvinsav szintje sokkal szorosabb ellenőrzésére, szűrésére lenne szükség, hogy számos betegség megelőzésén túl minimalizálni tudjuk a korral járó porckorong degeneráció kifejlődését.

Megjegyzés: Az elégtelen tápanyag bevitelen és dohányzáson túl a C-vitaminhiány oka lehet még: a túlzott alkoholfogyasztás, stressz, fokozott fizikai megterhelés, rendszeres Kalmopyrin- és Aszpirinszedés, lázzal járó betegségek, 55 évnél idősebb kor, terhesség és szoptatás.

 

Együnk vitamint!

Mivel az ember szervezete nem képes C-vitamint előállítani, ezért az alapvetően igen fontos vitamint az élelmiszerekkel kell szervezetünkbe bevinni. A legismertebb természetes C-vitamin tartalmú zöldségek és gyümölcsök:

  • a friss csipkebogyó,
  • piros-, zöld-, sárga paprika,
  • kiwi,
  • kelbimbó,
  • karalábé,
  • vöröskáposzta,
  • földieper,
  • narancs, citrom… stb.

 

Ajánlott bevitel

Az egyes tudományos publikációk ajánlása eltérő az átlagos napi C-vitaminszükségletet illetően: 250-1000 mg/nap, vagy még ennél is több: Ehhez képest egy mai átlagember kb. 80-100 mg-ot fogyaszt ebből a vitaminból.

 

Gerincünk védelme érdekében tehát- a mozgásterápián és ergonómiai gyakorlatok betartásán túl, -kitüntetett figyelmet kell fordítani a napi tápanyag bevitelre, táplálkozási szokásainkra is, mert az eddigiekben a C-vitaminhiány egy alulértékelt tényező volt a korral járó degeneratív porckorong betegségekben.

 

A cikk szerzője az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársa.

 

Forrás: http://index.hu

Címkék: c-vitamin dohányzás káros hatása kollagén porckorong-kopás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu